تبلیغات
معماری - نقش معماری در پرورش فکری کودکان
 
معماری
مرجعی تخصصی برای معماری و طراحی

برخی احکام کالبدی در مورد طراحی برای کودکان

   مسایلی که به آنها توجه شده است به دو گروه اصلی تقسیم می شوند .یک گروه به کیفیت های عملکردی یک محیط مصنوع برمی گردد و گروه دیگر به کیفیت های طراحی .

کیفیت های عملکردی : مشخصات یک محیط مصنوع که نقش خاصی در نیازهای ارتباطی و تحرکی کودکان بازی می کند .

 1- فضاهایی با جاهای بسیار متنوع :

   کودکان به اتاق های مخصوص برای فعالیت های مورد علاقه شان که امکان تحرک زیادی را در بر داشته باشد نیاز دارند. مانند : دنبال هم کردن،دویدن،پریدن مسابقه دادن باهم اتاق های وسیع برای حرکت یک شاخص قطعی کیفیت های عملکردی است .

 - ما یک حیاط سرپوشیده بزرگ داریم .برای همین می توانیم بازیهای واقعا هیجان انگیز بکنیم.

 - شما تمام عوامل خوشی را دارید . اتاقها به اندازه کافی وجود دارد .

 - راهرو خیلی باریک است و برای همین تمام راهها شلوغ است .

 2 اتاقهای جمعی :

    فضاهای مرکزی مانند : فضای ورودی،هال،سن و ... مکانهای ملاقات هستند و امکان فعالیت های

جمعی را فراهم می کنند . فعالیت هایی که کوچکترها و بزرگترها دوست دارند در آن شرکت کنند

 - نمایش،بازی،موسیقی،مهمانی ،جشن گرفتن ،دعوت از مهمان ها و... ما همه را دوست داریم .

 - وقتی ما با هم آواز می خوانیم صدای خوبی ایجاد می شود .

 - پدرومادرها روی سکو می نشینند و ما برایشان نمایش می دهیم و آن وقت همه کارهایی را که ما می توانسته ایم انجام دهیم می بینند.


حتما ببینید:

3 اتاقهای کوچک با در:

   این جزئی از زندگی روزانه کودک است که با کودکان دیگر برخورد داشته باشند و در عین حال زمانی را هم تنها باشند . بنابراین کودکان به اتاقهایی که بتوانند در ان خلوت کنند آن طور که ساکت باشند تا استراحت کرده و آرامش پیدا کنند و بخوابند و تمرکز کنند احتیاج دارند .

 4 کناره های اتاق، گوشه ها و کنج ها :

   کودکان جاهای دنج را دوست دارند .کودکان چه کوچک و چه بزرگ مانند مغناطیس به انجا کشیده می شوند . مکان هایی که دنج باشد امنیت و صمیمیت و حوادثی دارد . شما می توانید در انجا پنهان شوید و در آن مچاله شوید و با یکدیگر پچ پچ کنید ودر مورد نقشه ها فکر کنید و خیلی چیزهای دیگر .(هیچ کس نمی تواند من را اینجا پیدا کند اما من میتوانم همه را ببینم . گوشه های دنج و وهم آور- وحشت انگیز وتاریک شبیه روح است .)

 - شما می توانید پنهان شوید، در گوش هم چیزی بگوئید، نقشه بکشید و خیلی کارهای دیگر .

 - کسی نمی تواند مرا اینجا پیدا کند ولی من میتوانم همه کس را ببینم .

 5- پله ها :

   شما خیلی کارها را با پله ها انجام می دهید. در کف پله یا در میان آن بنشینید یا به طرف بالا بروید و بپرید و درزیران پنهان شوید .همچنین نرده نیز وجود دارد.

 - روی پله ما بالای سر همدیگر می نشینیم .

 - می توانید از روی نرده ها سر بخورید .

 6 طبقه دوم :

   روی سکو ،سرسرا یا پل بچه ها به میزان زیادی کشش بالا و پایین را حس می کنند . شما میتوانید بالای پله ها پنهان شوید و هنوز تماشا کنید که چه اتفاقی در پائین پله ها می افتد و شما میتوانید بین بالا و پائین بازیهای مهیج ابدا کنید .

 - شما می توانید آرام بنشینید و مردم را تماشا کنید .

 - من می توانم هواپیما را از بالای پله ها پرت کنم. انجا خیلی بالا است ؟ ما تنها هستیم . چون فقط یک نردبان وجود دارد .

 7 - برج ها ،خانه های درختی و مکانهای بالا :

    بالا بالا بالاتر، این کار برای بچه ها یک شیوه مخصوصی از تعلیم و تربیت وتجربه و شادی داشتن را بدست می دهد .

 - من به طرف آسمان پرواز می کنم بالاتر از یک پرنده، مامان میتوانی من را نگاه کنی؟

 - من خیلی بزرگ هستم و شما خیلی کوچک . من شبیه یک شاهزاده خانمم ،قلعه ای دارم با یک راه پر پیچ و دوست داشتنی مانند : خوابهای زیبا .

 8 ساختار خانه :

   دیوار و کف اتاق و پناهگاه ها و ستون و لوله ها ،چنین ساختمانی چه عناصری با رفتار بچه ها دارد ؟ بچه ها این عناصر را مطابق میل خودشان درست می کنند و اغلب به داخل آنها می دوند .

 - ما اجازه داریم روی دیوارهای خودمان نقاشی کنیم ،ستون ها و تیر چه ها که برای بازی یا ساختمان سازی استفاده می شوند .

- دیوارها سخت و سفت هستند ،شما باید مواظب باشید که آسیب نبینید . شما نمی توانید چیزی روی آنها آویزان کنید .

 - دیوارها و تیر ها هم برای بازی و هم برای ساختمان ساخته شده اند .

 9 - اضافه شدن عناصر :

   درها،پنجره ها ،پله ها، راهروها،کلیدهای برق،دستشویی ها و تمام چیزهای عملی ،بچه ها دوست دارند که خودشان بدون کمک بزرگترها استفاده کنند .اندازه های این عناصر باید مناسب باشد و درخور بچه های کوچک و شرایط طوری باشد ،که بچه ها خودشان به تنهایی قادر به استفاده از ان باشند .

- دو سری نرده روی پله ها داریم،یکی برای بزرگترها و یکی برای بچه ها . ما از میان پنجره های گرد و گوشه های تیز پنجره رد می شویم .این خیلی سرگرم کننده است .

- ما نمی توانیم از پنجره بیرون را بیبینیم .حتی اگر روی پنجره بایستیم .

- خیلی سخت است در جلویی را باز کنیم .بعضی وقت ها میترسیم که مبادا در قفل شده باشد .

 10 - مبلمان کودکان :

   مبلمان چون میزها، صندلی ها ،نیمکت ها ،کمدها تنها وسایل عملکردی برای کودکان نیستند .

بلکه اسباب بازی به شمار می آیند .بچه ها می خواهند با آنها بسازند،بازی دنبال هم سینه خیز رفتن وازبین تونل های مبلمان بچه های بزرگتر می توانند باز مبلمان بچینند و آنها را حرکت دهند و به کنار فشار دهند .این امکان هست که این ها را انجام دهند اگر مبلمان (اثاثیه)سنگین و پرحجم باشند.

 - در بازیها ما یک گوشه ی دنج با میزها وکشوها میسازیم وما می توانیم  ما یک گوشه دنج با میزها و کشوها بسازیم و ما می توانیم حتی یک خانه با آنها بسازیم.

 - حرکت دادن مبلمان خیلی سخت است ووقتی آنها بیفتد ما صدمه می بینیم.

 - ما می توانیم قطار درست کنیم و حتی با بعضی از آنها خانه درست کنیم .

منبع : وبلاگ معماری





نوع مطلب : معماری، 
برچسب ها : معماری، مطالعات معماری، اطلاعات معماری، مقالات معماری،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 مرداد 1396 02:11 ب.ظ
Hi there mates, how is all, and what you desire
to say about this piece of writing, in my view its in fact amazing designed for me.
سه شنبه 17 مرداد 1396 10:24 ق.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this
write-up plus the rest of the website is also very good.
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:06 ب.ظ
Heya i am for the first time here. I came across this board and
I find It really useful & it helped me out much.
I hope to give something back and help others like
you aided me.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :